Czy w języku angielskim 2+2 = 4? (czyli two plus two is four?). Oczywiście, wynik jest identyczny. Liczby to jeden z ważnych elementów języka angielskiego. Bez znajomości liczebników nie sposób liczyć, mówić o czasie, określać ilości lub opisywać kolejność. W języku angielskim liczebniki główne to cardinal numbers. Liczebniki główne są używane do określania ilości lub liczby przedmiotów, ludzi lub zwierząt, podczas gdy np. liczebniki porządkowe służą do określania kolejności. W tym artykule skupiamy się na liczebnikach głównych. Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą opanować ich właściwe użycie.
Ćwiczenie 1
Przeczytaj poniższe zdania i wybierz właściwy liczebnik główny:
- There are _____ dogs in the park. (two / second)
- I have _____ brothers and _____ sisters. (three / five)
- She ate _____ cookies. (ten / third)
- He has _____ cars. (four / fourth)
- We need _____ chairs for the party. (twelve / third)
- _____ students passed the exam. (fifteen / fifth)
- They have been married for _____ years. (twenty / second)
- There are _____ people in the room. (thirty / third)
- I caught _____ fish. (five / fifteenth)
- She has _____ pencils in her pencil case. (eight / eighty)
Ćwiczenie 2
UŻYCIE LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH W PRZYPADKACH SPECJALNYCH
Przeczytaj poniższe zdania i wybierz właściwą opcję:
- She has _____ children. (no / none)
- He was the _____ person to arrive. (first / one)
- There are _____ days in a week. (seven / seventh)
- I drank _____ cups of coffee this morning. (many / three)
- I have been to Paris _____ times. (few / three)
- There were _____ people at the concert. (a lot / many)
- She has _____ money in her bank account. (little / a little)
- He was absent _____ times this month. (few / several)
- She has _____ cats. (a few / few)
- They have been married for _____ years. (a few / several)
Ćwiczenie 3
- Zapisz poniższe liczby w centymetrach:
35
78
104
- Zapisz poniższe liczby w gramach:
500
250
1000
- Zapisz poniższe liczby w dolarach amerykańskich:
100
20
- Zapisz poniższe liczby w funtach brytyjskich:
5
50
100
- Zapisz poniższe liczby w calach:
15
25
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie w języku angielskim. Wykonaj polecenia a w przypadku trudności skorzystaj z klucza poniżej.
- Write out the number 12 in words. ..................................................................
- What is the value of 3 squared? ..................................................................
- Write out the number 1,000 in words. ..................................................................
- What is the product of 8 and 5? ..................................................................
- What is the sum of 2, 4, and 6? ..................................................................
- Write out the number 1,000,000 in words. ..................................................................
- What is the value of 10 divided by 2? ..................................................................
- Write the number 45 in words. ..................................................................
- What is the square root of 64? ..................................................................
- What is the difference between 500 and 250?..................................................................
- Write out the number 10,000 in words. ..................................................................
Ćwiczenie 5
Wypełnij poniższe zdania odpowiednią liczbą wyrażoną w języku angielskim (one, two, three thousand, one million), by opisać kwotę podaną w dolarach amerykańskich i euro:
- 10,000 USD is _____ million dollars.
- 1,000,000 EUR is _____ million euros.
- 5,000 USD is _____ thousand dollars.
- 750,000 EUR is _____ million euros.
- 20,000 USD is _____ thousand dollars.
- 2,000,000 EUR is _____ million euros.
- 2,500 USD is _____ thousand dollars.
- 250,000 EUR is _____ thousand euros.
- 100,000 USD is _____ hundred thousand dollars.
- 5,000,000 EUR is _____ million euros.
Ćwiczenie 6
UŻYCIE LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH W KONTAKCIE Z WŁAŚCIWYM PRZYMIOTNIKIEM
Przeczytaj poniższe zdania i uzupełnij poprawnym słowem:
- She has _____ (two / second) children.
- They have _____ (few / little) time to finish the project.
- We need to buy _____ (a / one) new car.
- The movie lasts _____ (two / second) hours.
- I ate _____ (three / third) slice of pizza.
- He has _____ (a few / several) good friends.
- The recipe requires _____ (a / one) cup of sugar.
- They have _____ (many / much) things to do.
- She gave me _____ (a few / several) options to choose from.
- He needs _____ (a / one) week to complete the task.
Odpowiedzi
Ćwiczenie 1
- two
- three five
- ten
- four
- twelve
- fifteen
- twenty
- thirty
- fifteen
- eight
Ćwiczenie 2
- no
- first
- seven
- three
- three
- many
- little
- several
- a few
- several
Ćwiczenie 3
- thirty-five centimeters, seventy-eight centimeters, one hundred and four centimeters,
- five hundred grams, two hundred fifty grams, one thousand grams,
- one hundred US dollars, twenty US dollars,
- five British pounds, fifty British pounds, one hundred British pounds
- fifteen inches, twenty inches, twenty-five inches
Ćwiczenie 4
- Przepisz liczbę 12 słownie. Odpowiedź: twelve
- Jaka jest wartość liczby 3 do kwadratu? Odpowiedź: nine
- Przepisz liczbę 1,000 słownie. Odpowiedź: one thousand
- Jaki jest iloczyn liczb 8 i 5? Odpowiedź: forty
- Jaka jest suma liczb 2, 4 i 6? Odpowiedź: twelve
- Przepisz liczbę 1,000,000 słownie. Odpowiedź: million
- Jaka jest wartość ilorazu liczb 10 i 2? Odpowiedź: five
- Przepisz liczbę 45 słownie. Odpowiedź: forty-five
- Jaka jest pierwiastek kwadratowy z liczby 64? Odpowiedź: eight
- Jaka jest różnica między liczbami 500 i 250? Odpowiedź: two hundred and fifty
- Przepisz liczbę 10,000 słownie. Odpowiedź: ten thousand
Ćwiczenie 5
- ten
- one
- five
- seven and a half
- twenty
- two
- two and a half
- two hundred and fifty
- one hundred
- five
Ćwiczenie 6
- two
- little
- a
- two
- third
- several
- one
- many
- several
- one