Planujesz zmianę pracy w Nowym Roku? Przygotuj się i zwiększ swoje szanse na otrzymanie wymarzonego stanowiska, poznając zasady pisania podania o pracę w języku angielskim. Najważniejsze informacje o tym, co powinno zawierać, przydatne zwroty oraz wzór podania potrzebne przy aplikacji o pracę po angielsku, znajdziesz w naszym artykule poniżej.
W ogłoszeniach o pracę pracodawcy najczęściej proszą o przesłanie cv i listu motywacyjnego (cover letter - o tym, jak go napisać, przeczytasz TUTAJ). Może się jednak zdarzyć, że zamiast nich będziesz musiał przesłać podanie o pracę (letter of application). Dla wielu osób różnica pomiędzy cover letter a letter of application nie jest całkiem oczywista.
Ten pierwszy jest tylko dodatkiem do cv, służy przyciągnięciu uwagi rekrutera i zachęceniu go do zapoznania się z Twoim życiorysem. Jest krótszy i zawiera jedynie najważniejsze lub wybrane informacje na temat Twojego doświadczenia i umiejętności. Letter of application jest dłuższy od listu motywacyjnego i nie musi mu towarzyszyć cv. Zawiera wszystkie niezbędne dane na temat Twojego wykształcenia, przebiegu kariery, zadań, osiągnięć, a nawet - zarobków. Oczywiście, powinieneś też przedstawić argumenty przemawiające za zatrudnieniem Cię oraz podać powody, dla których chciałbyś pracować w tej konkretnej firmie.
Poza sytuacjami, kiedy pracodawca prosi o przesłanie podania o pracę, możesz skorzystać z niego, gdy ubiegasz się o pracę w firmie, która nie prowadzi aktualnie żadnych procesów rekrutacyjnych, a chciałbyś znaleźć się w ich bazie.
Już sama angielska nazwa podania o pracę podpowiada, jaką powinno mieć formę - letter of application, to w dosłownym tłumaczeniu “list aplikacyjny”. Wciąż mile widziane jest wysyłanie ich w tradycyjnej, papierowej formie z własnoręcznym podpisem. Jednak równie akceptowalne, a w czasach pandemii zdecydowanie bardziej zalecane jest korzystanie z poczty elektronicznej i przesłanie podania o pracę w formie maila.
Napisanie podania o pracę po angielsku nie jest trudne. Możesz zrobić to w kilku prostych krokach.
Jeśli ubiegasz się o pracę w kilku różnych firmach, pamiętaj, że do każdej z nich powinieneś napisać osobne podanie, uwzględniając adekwatne szczegóły i wymagania. Przed rozpoczęciem tworzenia listu, zapoznaj się ze stroną internetową firmy oraz opisem wymagań zawartym w ogłoszeniu o pracę. Porównaj z nimi swoje umiejętności oraz doświadczenie, abyś wiedział dokładnie, które z nich podkreślić w treści podania. Rekruterzy podpowiadają, że skutecznym sposobem na przyciągnięcie ich uwagi jest używanie zwrotów i określeń zaczerpniętych bezpośrednio z ogłoszenia.
Podanie o pracę jest pismem oficjalnym, zarówno w treści, jak i w formie. Upewnij się, że używasz pojedynczych odstępów pomiędzy linijkami, standardowych marginesów, a cały tekst wyrównany jest do lewej strony. Wybierz tradycyjną czcionkę, np. Times New Roman w rozmiarze 10-12 punktów. Postaraj się, aby Twoje podanie o pracę nie przekraczało długości jednej strony.
Skorzystaj z formalnego, biznesowego formatu, w którym zawrzesz dane kontaktowe swoje oraz adresata listu. Prawidłowa kolejność wygląda następująco:
Twoje imię i nazwisko
Adres pocztowy
Numer telefonu
Adres mailowy
Data
Imię i nazwisko osoby, do której piszesz (np. HR Managera)
Tytuł osoby, do której piszesz
Nazwa firmy
Adres firmy
Jeśli wysyłasz podanie o pracę w formie maila, możesz przenieść pierwszą część nagłówka z Twoimi danymi na sam koniec wiadomości.
Robiąc research na temat firmy i stanowiska, postaraj się znaleźć informację, kto odpowiada za dany proces rekrutacyjny i zwróć się w się bezpośrednio do tej osoby, korzystając z formy Dear Mr/Ms i nazwiska, np. Dear Ms Brown. Jeśli nie udało Ci się dotrzeć do konkretnego nazwiska, napisz po prostu: To Whom It May Concern lub Dear Hiring Manager.
W pierwszym akapicie swojego podania, wskaż, o jakie stanowisko się ubiegasz i skąd się o nim dowiedziałeś. Wyraź zainteresowanie i krótko opisz swoje adekwatne doświadczenie i kwalifikacje, które sprawiają, że jesteś idealnym kandydatem. To ten fragment ma szansę przyciągnąć uwagę osoby prowadzącej rekrutację, dlatego ważne jest, aby przemówił do niej szybko i był treściwy.
Kolejne akapit podania powinny podkreślać Twoje doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności, opisane w sposób dostosowany do wymogów i misji firmy. Jeśli np. ubiegasz się o pracę w organizacji non-profit, wskaż na swoje doświadczenia w wolontariacie. Ponieważ do podania o pracę nie dołączamy cv, warto podać detale dotyczące doświadczenia zawodowego, które są zgodne z wymogami na stanowisko, na które aplikujesz.
Dla osób zajmujących się rekrutacją ważne są nie tylko umiejętności i doświadczenie kandydata, ale także jego cechy osobowości, które gwarantują, że odnajdzie się w organizacji i zespole, do których ma dołączyć. Lepiej oceniani są ci, których letter of application wskazuje na przyjazne nastawienie do świata i chęć angażowania się w powierzone obowiązki. Dlatego nie zapomnij o dodaniu akapitu, w którym opiszesz swój charakter.
Zanim zakończysz swoje podanie, nie zapomnij o podziękowaniu osobie prowadzącej rekrutację za czas poświęcony na przeczytanie go i rozważenie Twojej kandydatury. To standard, który obowiązuje w krajach anglosaskich, a małe zaniedbanie w postaci opuszczenia tego elementu może sprawić, że zostaniesz uznany za osobę nieuprzejmą i w rezultacie, obniżysz swoje szanse na zdobycie wymarzonej pracy.
Podanie możesz zakończyć zwrotem Sincerely lub Best. W ostatniej linijce wpisz swoje pełne imię i nazwisko. Jeśli wysyłasz podanie o pracę w wersji papierowej, podpisz się ręcznie nad imieniem i nazwiskiem. W przypadku maila umieść pod nimi swoje dane kontaktowe.
Poniższe wyrażenia na pewno okażą się przydatne podczas pisania podania o pracę po angielsku:
Łatwiej będzie Ci napisać własne podanie o pracę po angielsku, posługując się konkretnym wzorem. Wykorzystaj poniższy, jako inspirację.
Alicja Kowalska
ul Grunwaldzka 5/13
00-115 Warszawa
0048 666 555 444
alicja.kowalska@email.com
December 22, 2020
Justine Smith
Recruiter
Power People
00-115 Warszawa
Dear Ms. Smith,
I am writing regarding the posting for the human resources administrator position I found on pracowac.com. I am very interested in this role and hope you will consider me as a candidate.
In my previous experience, I worked in human resources departments to deal with administration of documents and putting data into the internal database. I have worked in my current role as a human resources administrator for the past two years. This has been my first full-time job. Prior to that I was a student at the Human Resources department at the Warsaw University. I graduated with honours in 2017.
I have a strong passion for working with both people and data, which is why I have found that human resources is the perfect place for me. I also love providing support to my colleagues and helping them complete their tasks quickly and smoothly for the benefit of both the company and the employees. HR is the field in which I would like to develop further, that is why I am looking for every opportunity to increase my knowledge, skills and experience. I regularly read HR magazines and attend webinars, so that I can quickly find solutions to common problems I encounter in my job. I believe working for your company would boost my professional growth greatly.
My amiable nature and helpful, empathic approach to customers allow me to understand their needs and keep their satisfaction on constantly high levels. I have strong communication skills, which are vital to success in the HR field. In the future I am planning to continue upgrading my skills by attending extra courses as well as completing post-graduate studies in the field of Administration.
Thank you for taking the time to review this letter and hope to hear from you in regard to the next steps in the hiring process. I would be happy to attend an interview at any time convenient to you.
I look forward to hearing from you soon.
Sincerely,
Alicja Kowalska
TŁUMACZENIA:
Alicja Kowalska
ul Grunwaldzka 5/13
00-115 Warszawa
0048 666 555 444
alicja.kowalska@email.com
22 grudnia 2020
Justine Smith
Rekruterka
Power People
00-115 Warszawa
Droga Pani Smith,
piszę w nawiązaniu do ogłoszenia o stanowisku Administratora w Dziale HR, które znalazłam na portalu pracowac.com. Jestem bardzo zainteresowana tym stanowiskiem i mam nadzieję, że rozważy Pani moją kandydaturę.
Moje dotychczasowe doświadczenie obejmuje pracę w dziale HR, zajmując się administracją dokumentacji i wprowadzaniem danych do wewnętrznej bazy danych. Pracuję w obecnej roli administratora procesów HR przez ostatnie dwa lata. Jest to moja pierwsza praca na pełny etat. Wcześniej byłam studentką na wydziale Zasobów Ludzkich na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyłam studia z wyróżnieniem w 2017 roku.
Moją pasja jest zarówno praca z ludźmi, jak i z danymi, dlatego odkryłam, że dział HR to idealne miejsce dla mnie. Uwielbiam wspierać kolegów i pomagać im w ukończeniu zadań szybko i bezproblemowo, z korzyścią dla firmy i pracowników. HR jest dziedziną, w której chciałabym się dalej rozwijać, dlatego korzystam z każdej okazji, aby zwiększać swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie. Regularnie czytam prasę branżową i biorę udział w webinarach, aby móc szybko znaleźć rozwiązania często występujących problemów w mojej pracy. Wierzę, że praca w Państwa firmie pomogłaby mi ogromnie w rozwoju zawodowym.
Moja przyjazna natura oraz pomocne, empatyczne podejście do klientów pozwalają mi zrozumieć ich potrzeby i utrzymać ich satysfakcję stale na wysokim poziomie. Mam silne umiejętności komunikacyjne, które są niezbędne w branży HR. W przyszłości planuję dalsze podnoszenie moich umiejętności poprzez udział w dodatkowych kursach i ukończenie studiów podyplomowych w zakresie Administracji.
Dziękuję za poświęcenie czasu na zapoznanie się z moim podaniem. Mam nadzieję na uzyskanie informacji od Państwa o dalszych etapach procesu rekrutacyjnego. Z radością wezmę udziała w rozmowie w dogodnym dla Państwa czasie.
Mam nadzieję na szybką odpowiedź.
Z poważaniem,
Alicja Kowalska
Podczas pisania podania o pracę po angielsku, czyha na Ciebie kilka pułapek. Oto, czego musisz się wystrzegać:
Mamy nadzieję, że nasz artykuł ułatwi Ci napisanie świetnego podania o pracę po angielsku i w Nowym Roku spełnisz swoje marzenia o zdobyciu idealnego stanowiska. Trzymamy za Ciebie kciuki! A kiedy już dostaniesz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, nie zapomnij odpowiednio się do niej przygotować. Jak to zrobić? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule: “Rozmowa kwalifikacyjna po angielsku - przydatne zwroty i pytania”